في زمن الرجال كنا نفرح بكل جديد في الاردن.  اليوم نضع الايادي على القلوب عندما نسمع او نرى اي مشروع او خطة جديدة للدولة الاردنية والسبب هو الفساد.  تعودنا خلال العقد الماضي بأن كل مشروع وكل خطة وكل (انجاز) ورائهم قصة فساد يسرق بها الوطن وتتضخم بها ارصدة الفساد.  بالتالي عندما وجدت ان شرطة السير اصبح لها قبعات جديدة اول فكرة خطرت على بالي هي:  من المستفيد؟

 

There was a time in Jordan when we really felt proud of new projects and new plans for Jordan.  Today, that feeling is gone.  Today every time we hear about a new project or plan for the government we fear the corruption behind them.  That is why when I saw the new hats for the traffic police, the first question that came to me was:  who is benefiting out of this?

الاخ يعتقد ان شارع الشهيد وصفي التل ملكه بالتالي قام بالاصطفاف في نصف الشارع.  اما المواقف التي على يمينه فهذه لعامة الشعب وليست له.  في النهاية نسأل كيف تحصل ازمات المرور.

This guy thinks that Wasfi Al Tal street is his own so he parks in the middle of the street.  I guess he just did not think that a man in his statues should park with the common people in the proper parking spots.  In the end we wonder why Amman is plagued with traffic jams

من المفروض ان شارع الشهيد الدكتور محمد البشير خطين.  لكن اخونا سائق التكسي عنده رأي اخر وقرر ان يجعله خط واحد.  المشكلة ان الازمة التي تحصل من وراء مثل هذه التصرفات تعطل اخونا السائق وتعطلنا كلنا.  يعتقد البعض ان الفهلوة في السواقة ستوفر عليه دقائق بينما في الواقع  تؤخرنا لعشرات الدقائق ان لم يكن لساعات.

 

This is a very busy two way street in Amman.  But, this taxi driver decided that he will make it on a one way street.  To gain a few minutes, this taxi driver is going to cause a major traffic jam that will delay, not only him, but many other drivers for a long time.

المدام هانم مستعجلة بالتالي لا مانع ان تتخطى كل السيارات التي تسير حسب القانون ولا مانع ان تغلق شارع حيوي.  مش هي المدام؟  ونسأل انفسنا كيف تحصل ازمات المرور؟  مش هي المدام؟؟؟

This lady is in a hurry so she thinks it is right to bypass all the cars that are following the rules and in the end blocking a main road.  Isn’t she special??  Then we ask ourselves in Jordan why we have traffic jams? With people like this lady, the answer is clear.

الاخ ذهب للصلاة وترك سيارته في نصف التقاطع على اساس ان الصلاة تسمح له بتعطيل السير وخلق ازمة مرور كبيرة.  (مش مهم) تعطيل العباد وبقية الامة المهم ان هذا (الشيخ) وجد موقف بقرب الجامع ليقوم بواجباته الدينية ونسى ان الدين ليس فقط عبادات.  بصراحة وبرأيي فأن مثل هذا الشخص يسيئ للاسلام والمسلمين وبطلب منه ومن غيره الذين يعتقدون ان الصلاة تعطيهم ضوء اخطر لضرب روح الاسلام في التعامل بعرض الحائط ان (يكفونا شرهم) ويصلوا في بيوتهم احسن للجميع.

This guy went to pray and left his car in the middle of the intersection without a care to the traffic jam he caused.  It seems that this so called Muslim forgot the important issues of Islam and thought that by going to pray he has the right to abuse and cause stress to others.  This guy is a disgrace to Muslims and Islam.

ماذا تفعل عندما تكون من افقر الدول في المياه؟  تحافظ على المياه بأي شكل من الاشكال ولا تهدرها، اليس كذلك؟  هذا هو المفروض لكن ليس في الاردن بلد الفساد وبلد اهدار المصادر.  عشرات من صهاريح المياه الصالحة للشرب استعملت لترطيب التراب في مشروع حدائق الملك عبد الله الثاني.  يبدوا انه لا يكفي ان نحول ارض زراعية ممتازة إلى حديقة من مباني الاسمنت ومواقف ولا يكفي اننا الوحيدين في العالم الذين نقطع الاشجار بحجة بناء حديقة عامة والآن نضيف اهدار المياه من اجل ترطيب التراب.  في النهاية نتعجب لماذا توقفت المساعدات الخارجية.  لماذا يتم مساعدة الاردن في مشاريع المياه عندما نهدر المياه؟  لماذا يتم مساعدة الاردن في مجال الزراعة عندما نقتل الاراضي الزراعية؟  لماذا يتم تقديم مساعدات للاردن اذا كان معظمها سيتم (لهفه)؟

What do you do when you are one of the poorest countries in the world in water resources?  You do your best to save the water you have, right?  Well, in Jordan that is now reeking of corruption we have other views on how to save the little water we have:  we use the rare drinking water we have to water building soil!  Tens of drinking water tanks were wasted wetting building soil in King Abed Allah II public park project.  It seems it is not enough to waste great farm land to build a park of cement buildings and parking and it is not enough that we are the only nation in the world that cuts tress to build parks but we also have to add wasting water to all this too.  In the end we wonder why the foreign aid has dried up.  Who would help us in water projects when we waste our water like this?  Who would help us in agriculture project when we kill our farm land?  Who wants to help us knowing that most of the donated money will be lost in corruption?

حاميها حراميها!! عندما لا تطبق الشرطة القانون ماذا نتوقع من المواطن؟  التقاطع اسفل هذا الشارع مسرحا دائما للحوادث بسبب عدم الالتزام بأشارة ممنوع المرور لكن من الواضح ان قوات الشرطة تشجع عدم الالتزام بالقانون.  بالمناسبة ليست هذه المرة الاولى وقوات الشرطة وللاسف تخالف بشكل دائم هنا

To uphold the law???  May be in other countries but not in Jordan!!

شارع ابوي / Yes, I do own the street

من مشاكلنا في الأردن الانانية المفرطة للاشخاص.  صاحبنا هنا يتجاهل اشارة ممنوع المرور ومستعد ان يغلق الشارع بأكمله ويعيق الباص وغيره العشرات من السيارات فقط حتى لا يضطر ان يقوم بالألتفاف حول الشارع.  طبعا لأن الشارع هو شارع ابوه

Yes, I do own the street!! That is what this driver is saying.  Who cares if the street is a one way street and who cares if he will block traffic and delay a lot of people.  The hell with people.  What a selfish driver!!